Selasa, 14 Jun 2016

Persiapan dan pemilihan destinasi bercuti

Alhamdulillah, Bulan 7 ni genaplah ulang tahun ke 10 aku menjejak kaki di dunia kerjaya dan bulan 5 lepas ulang tahun aku yang ke 7.

Untuk meraikannya aku tekad untuk bercuti di Pulau untuk merasa pengalaman snorkeling dan lihat air laut yang jernih buat pertama kalinya.

Berkat kesabaran aku menabung RM 150 sebulan dan upah menjahit, cukuplah dana untuk aku bawa isteriku bercuti. Anak-anak? Tinggalkan kat rumah nenek dorang. Anak-anak pun suka sebab ada sepupu kat situ. Hehe. Consider as honeymoon

Hari yang aku pilih untuk bercuti terpaksalah pada hari cuti sekolah aje. Yelah, isteriku aku ni cikgu. Huhu. Mahal sikitlah.

Hujung bulan 4 aku baru start nak book pakej di Pulau Redang, Sebulan sebelum tarikh bercuti. Huhu, selepas 3 hari dr tarikh aku mesej agen,Aku dapat berita x best. Semua agen kata dah fully book.

Kemudian isteri aku bg cadangan ke Pulau Perhentian, sbb kawan-kawan dia kata situ lagi cantik.
Jeti dan pantai Pulau Perhentian

Jadi keesokkannya aku mulakan operasi mencari pakej.
Aku search Pulau perhentian di Facebook. Aku pun mesej random mana-mana yang aku jumpa.
Dapatlah feedback 3 orang. Dan masih ada kosong. Alhamdulillah.
Setelah book dan buat pembayaran, aku mulakan next step, baca blog orang apa yang perlu dibuat di sana.

Kesimpulan yang aku buat dari bacaan blog:

1) Bawa duit lebih untuk makan sbb kat Pulau x ada mesin ATM.
            - Aku x ambik pakej makan. Sbb RM 100 satu kepala. Lagipun aku nak merasa Makanan Pulau lain-lain tempat. Ingat, makanan di pulau mmg mahal berbanding di darat. Yela mereka perlukan boat untuk mengambil makanan. Ada extra cost di situ. Jadi kita sebagai pelawat kenalah faham. Lagipun waktu musim Monsun mereka kena berehat 3 bulan. Xde income. So, janganlah berkira sangat dengan mereka.

2) Bawa sunblock                    
            - aku serahkan aje pada bini aku untuk beli. Aku x pakai pun. Lelaki jadi hitam xpe. haha

3) Bawa Seliper
            - wajib ni

4) Bawa Contact Lense bagi orang rabun cam aku. Guna untuk snorkeling
            - Aku rabun jauh dan silau. Kalau nak buat contact lense yang khas untu silau RM 250. Ada 10 pasang. Erm….. Nasib baik aku pergi kedai cermin mata Norsuhaila Puncak Alam fasa 2, kedai ketiga yang aku servey. Pekerja dia bagi cadangan bagus sbb aku hanya nak guna sekali aje. Pekerja dia tolong setup cermin mata ikut power aku, tanpa power silau dan minta aku pakai. Dan hasil dia, aku masih boleh Nampak dan boleh baca benda yang jauh Cuma kurang selesa sikit. Tapi masih membantu penglihatan walaupun tanpa power silau. Dia cadangkan guna contact lense biasa yang beharga RM 20. Jimat banyak. Semoga kedai cermin mata ni murah rezeki dan kekalkan keihklasan berniaga dan kekal selamanya.

5) bawa kayu selfie dan sarung waterproof handphone
          - disebabkan lagi sebulan, sempatlah aku beli melalui Lazada atau Lelong. Memang jimat benyak berbanding beli di kedai. X percaya? Korang boleh servey sendiri

6) Bawa Panadol
            - ni pengalaman aku sendiri. Aku demam kat Pulau. Huhu. Kalau anda senang kena viral fever, bawa aje 2 papan panadol.

7) Bawa Air mineral
            - Air di Pulau x ditapis. Dan air mineral atau drinking water 2 kali ganda harga dari biasa, Aku demam disebabkan kena infection sebab minum air x ditapis. Huhu. Hari ke-dua di Pulau baru perasan. Sebab pelik gak nape aku demam on-off, on-off (viral fever)

ps: pastikan anda guna backpack, x digalakkan bawa beg troley. Sbb lagi mudah, lagipun korang akan Naik boat.

Sekian
 

Unknown

Author & Editor

Merupakan seorang Suami dan ayah kepada 2 orang anak lelaki dan berkerjaya sebagai design engineer. Mempunyai banyak pengalaman dalam RnD di pelbagai syarikat tetapi lain industri seperti kipas, Boiler, Incinerator, Furniture hotel 5 bintang, dan sekarang Subsea. Suka melakukan pelbagai benda tanpa menghadkan kebolehan diri. Memulakan penulisan blog adalah untuk suka-suka seperti menulis diari. Disebabkan saya berlatar belakangkan design engineer, penulisan saya agak straight to the point. xde berbunga sangat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
biz.