Selasa, 5 April 2016

Renovate Dapur Episod 2

Setelah decide nak extends dapur, perkara pertama yang saya lakukan lakaran layout dapur.
nak memudahkan susunan barang selepas besarkan dapur, kena la ukur terlebih dahulu ukuran luas sebenar, dan ukuran perabot dan perlatan dapur dan lain-lain. barula senang nak decide lubang di mana, pintu dan tingkap dimana. seminggu lebih gakla fikir nak amcam mana final alyout. 3 4 kali ubah. hope ni adalah yang terbaik..

Bawah ni layout yang saya lukis, tunggu dan lihat ajela cam mana final result nanti.



Room 3 sebelum ni adalah bilik dobi dan storage. Selepas siap kerja2 perluasan dapur, room 3 akan jadi opis baru saya.
barula semangat nak buat heat press, menjahit dan lain2.
Kena tunggu lgi 3 minggu la... sabar la wahai diriku untuk menunggu amsa tersebut.
Progress update:
3/4/16: Batu bata, tiang, pasir, simen dll dihantar.
               - sinki(RM 660), dapur gas baru(Rubine S/Steel RM 600) dibeli kat Saujana Utama.
               - Outdoor water filter, 5 layers (RM499) dan indoor watre filter 4 filteration with hot and warm function (RM 499) including installation dibeli di kedai yang sama dan pasang pada hari yang sama.
               - tapi yang sedih, installer guy, Bangladesh kasi pecah saya punya meter. nak x nak keesokkannya kena ambik EL utk g SYABAS di kuala Selangor. bayar duit meter. RM 45

4/4/16: Batu bata, tiang, pasir, simen dll dihantar lg.
  - Saya kena g SYABAS, settlekan meter pecah tu. huhu. rugi cuti aku sehari

5/4/16: naik tiang dan naik batu. baru suku.

to be continue....

Unknown

Author & Editor

Merupakan seorang Suami dan ayah kepada 2 orang anak lelaki dan berkerjaya sebagai design engineer. Mempunyai banyak pengalaman dalam RnD di pelbagai syarikat tetapi lain industri seperti kipas, Boiler, Incinerator, Furniture hotel 5 bintang, dan sekarang Subsea. Suka melakukan pelbagai benda tanpa menghadkan kebolehan diri. Memulakan penulisan blog adalah untuk suka-suka seperti menulis diari. Disebabkan saya berlatar belakangkan design engineer, penulisan saya agak straight to the point. xde berbunga sangat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
biz.