Isnin, 9 Mei 2016

Renovate dapur episod 20

Assalmualaikum,

Hari jumaat, 6.5.2016,
kontraktor aku siapkan tile di pintu keluar. dia naikkan batu sikit agar pasir x masuk rumah melalui bawah pintu.
Finishing lantai Pintu belakang

Kemudian dia cuci semua lantai dan habuk-habuk.
Keadaan baru siap.
 
barang wajib guna diletak sementara.
Almari lama (kuning) dah diletak ditempatnya. Nampak menyerlah.
 
Microwave dah diletak di situ.
cun cun aje muat
 
Dryer dah diletak ditempatnya
 
Mesin basuh dah diletak ditempatnya
 
Sinki dah siap dipasang,
View dari dapur lama. Disebabkan xde langsir lagi,
aku letak papan di cermin buat sementara.
 
Sinki aku - padangan depan
 
Sinki dengan aksesori penuh


Stove aku kena pasang sendiri.
Kontraktor tu x tau pasang. canggih sangat kot.
Xpela, aku pasang ajela. tak susah mana pun.
gas diletak dibawah tu. mungkin akan dipindahkan
 
Gas stove baru. Rubine
Orang rumah nak stainless steel. x nak kaca.
 
caution indicator
 
View dari bawah. stove jenis ni perlukan bateri untuk starter.
 
masih suci. hehe
 
1st time, dirasmikan oleh aku.
kena buka manual sebab pelik api dia mati balik.
Rupanya, kena pusing tombol tu lawan arah jam, kemudian tekan lama dalam 5 hingga 10 saat.
Kemudian lepaskan. Baru api kekal menyala. Puncanya, angin luar terperangkap dalam hose. jadi perlukan masa untuk gas penuhkan hose.
 
Yang menariknya, stove ni ada ciri keselamatan tambahan. kalau api terpadam atau tombol dalam keadaan hidup tapi xde api menyala, gas akan terpadam secara automatic.
aku sangat suka ciri2 keselamatan ni
 

siling dapur lama kena touch-up balik.
nanti kontraktor akan buat.

Stove lama aku. banyak berjasa.
Kabinet ni mungkin aku akan ubah suai

View dapur lama 
 
 
 

Gambar belakang rumah.
pagar jiran dah dipasang balik

Gambar belakang rumah.
pagar jiran dah dipasang balik

Penutup longkang yang dirosakkan waktu bawa masuk barang,
telah diganti baru oleh kontraktor.

Pemandangan belakang rumah aku dari jauh 
 

 

Proses pemasangan rangka rak stor

dah dipindahkan masuk ke stor. cun-cun ruang dia seperti rancangan asal

Papan diletakkan atas rangka rak

 

 
 Setelah penat bekerja, apa lagi lapar la. jadi aku pun merasmikan dapur baru.

pemaggang ajaib yang baru beli. gen 2.
jenis ni boleh buka 2.

Ni aje dalam stok makanan

masak Maggie dalam pemanggang ajaib.

Nyum2. makan dulu ye



Sekian...

Unknown

Author & Editor

Merupakan seorang Suami dan ayah kepada 2 orang anak lelaki dan berkerjaya sebagai design engineer. Mempunyai banyak pengalaman dalam RnD di pelbagai syarikat tetapi lain industri seperti kipas, Boiler, Incinerator, Furniture hotel 5 bintang, dan sekarang Subsea. Suka melakukan pelbagai benda tanpa menghadkan kebolehan diri. Memulakan penulisan blog adalah untuk suka-suka seperti menulis diari. Disebabkan saya berlatar belakangkan design engineer, penulisan saya agak straight to the point. xde berbunga sangat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
biz.