Selasa, 17 Mei 2016

Renovate halaman rumah - Pemilihan cat

Assalamualaikum,

Pemilihan warna cat.
Pening..... x boleh cincai2 pilih warna. Yelah,
warna ni mainkan peranan sesuatu hasil kerja.
Pastu kalau dah cat, mau tunggu lagi 8 tahun baru cat baru.
haha, xpe, aku mulakan dulu warna cat. Cat yang akan digunakan brand SMART paints.
Muka surat luar katalog

Muka surat dalam katalog

Ingat tau, kalau nak cat luar tu, gunakan outdoor paint.sayang kalau pakai cat biasa, sebab tak tahan, pastu senang buruk. kita nak mengadap rumah ni hari-hari. jadi kena lah berlanja sikit untuk beli outdoor paint walaupun mahal. barulah kalau balik kerja nampak rumah, rasa penat kerja hilang. hehe. Tapi SMART paints ni pertama kali saya guna. sebelum ni saya guna Jotun paints. alhamdulillah, dah 6 tahun, cat masih cantik. Hope SMART paints tahan lasak juga.
Pilihan warna yang ada

Pilihan warna yang ada

warna impian aku
 
Impian warna rumah aku dari 6 tahun lepas adalah dark grey dan putih. macam bangunan Mc'D. kalau dalam katalog atas, macam bangunan cool neutral.tapi.... dah banyak perumahan gunakan tema warna ni.
nak sama dengan yang lain ke atau nak jadi kelainan?? Pening-pening aku dibuatnya
Setelah berbincang selama sejam dengan orang rumah, aku nak buat kelainan, akhirnya aku pilih warna biru gelap dan putih. hehe
Tapi.... sebelum tido, bini aku cakap x suka. huhu. katanya macam balai polis. BAgi aku baguslah... sebab.. kalau perompak nak rompak, x jadi sebab mesti dia fikir ni bangunan polis. lagipun kawasan perumahan aku xde sapa cat biru. barulah lain dari yang lain. cantik juga dark blue. Tapi bini dah x suka, xpela...
Warna pilihan aku yang baru - Blue thunder
 
 
 keesokkan paginya aku bangun, bini aku nak warna turqoise dan grey sebab dapat ilham dari baju anak.
Warna baju anak aku

warna cat yang hamper sama dengan baju warna anak aku
 
warna cat yang hamper sama dengan baju warna anak aku

 
Aku x setuju, sebab jiran belakang rumah warna ni. lagipun warna dinding bilik ni warna turqoise.
warna dinding bilik rumah aku
 
warna jiran rumah
jadi kena fikir lagi...
Aku pun snap gambar jiran-jiran dan bangunan yang aku rasa menarik. huhu. pening seh....

warna bangunan kilang
aku cadangkan warna purple gelap dan light grey. Tapi belum confirm
hari ni kena bagitau kontraktor warna apa.
warna dari google


kalau jadi warna purple, aku akan ambik propertic purple


dan warna Jane's gray untuk warna cornage dan line
 
nak tahu warna apa yang kami pilih, tunggula episod akhir blof renovate halaman rumah

Sekian....


Unknown

Author & Editor

Merupakan seorang Suami dan ayah kepada 2 orang anak lelaki dan berkerjaya sebagai design engineer. Mempunyai banyak pengalaman dalam RnD di pelbagai syarikat tetapi lain industri seperti kipas, Boiler, Incinerator, Furniture hotel 5 bintang, dan sekarang Subsea. Suka melakukan pelbagai benda tanpa menghadkan kebolehan diri. Memulakan penulisan blog adalah untuk suka-suka seperti menulis diari. Disebabkan saya berlatar belakangkan design engineer, penulisan saya agak straight to the point. xde berbunga sangat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
biz.